Milford Sound - Reisverslag uit Milford Sound, Nieuw Zeeland van Ad en Marleen Kloppenburg - WaarBenJij.nu Milford Sound - Reisverslag uit Milford Sound, Nieuw Zeeland van Ad en Marleen Kloppenburg - WaarBenJij.nu

Milford Sound

Door: Ad en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Ad en Marleen

10 December 2022 | Nieuw Zeeland, Milford Sound

Vrijdag 2 december 2022.

Het is zover. Vandaag rijden we naar Milford Sound. Dit is één van de fjorden aan de zuid-westkust.

De fjorden zijn uitgesleten door gletsjers vele jaren geleden. De bergen erom heen zijn stijl en hoog wat het gebied ontoegankelijk maakt. In de crisis jaren rond 1930 is er een weg aangelegd van Te Anau naar Milford Sound inclusief een 1200 meter lange tunnel aan het einde. De overige gebieden zijn alleen per vliegtuig, helikopter of te voet te bereiken. De route erheen (en terug) is erg mooi. Rond de tunnel aan het einde zijn er nog pittige hellingen te nemen met de camper. Een enkele reis duurt al snel 2 uur. We zijn vroeg opgestaan want we hebben een cruise geboekt om 10.30. Het is nog rustig op de weg en kunnen goed door rijden. Een enkele keer stoppen we even voor een mooi uitzicht. Het is een mooie ochtend met weinig wind. Dit geeft heel mooi licht op het landschap. We komen ruim op tijd aan op de parkeerplaats (25 NZD voor 5 uur) en er is nog voldoende plek. De cruise over de Milford Sound is met een grote catamaran boot. Stopt bij enkele mooie plekjes, watervallen en dieren (jonge zee hondjes). Eigenlijk valt ons de cruise wat tegen. Tip: boek een cruise met een kleinere maatschappij met kleinere boten en combineer dit met een bezoek aan het onderwater Observatory of kayak tocht. Als we na ruim een uur terug zijn is het een stuk drukker op de weg en de parkeerplaatsen. De route terug maken we meer mooie foto stops. Uiteindelijk besluiten we weer in Te Anau te overnachten. Dit keer in een eenvoudige cabin op Fiordland Great Views Holiday Park.

De cabin heeft uitzicht op het meer. De camping is bijna leeg. De voorzieningen zijn prima!

• 12 December 2022 - 22:45

Janny De Vries: