Driving Creek Railway - Reisverslag uit Coromandel, Nieuw Zeeland van Ad en Marleen Kloppenburg - WaarBenJij.nu Driving Creek Railway - Reisverslag uit Coromandel, Nieuw Zeeland van Ad en Marleen Kloppenburg - WaarBenJij.nu

Driving Creek Railway

Door: Ad en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Ad en Marleen

13 December 2022 | Nieuw Zeeland, Coromandel

Dinsdag 13 december 2022.

Vandaag staat de Driving Creek Railway op het programma. Dit ligt vlak bij Coromandel en is nog wel een stukje rijden. Het weer is onderweg niet heel best. Genieten van mooie uitzichten is niet mogelijk door de laaghangende bewolking en de regen buitjes in de bergen. Na een bakje koffie (met wat erbij natuurlijk) gaan we naar de locatie. Als we aankomen blijkt dat alle trein ritjes al zijn volgeboekt die dag. We komen op de reservelijst voor de rit van 12.00 uur. Tot die tijd maar weer even terug naar Coromandel waar we nog een paar leuke souvenirs scoren. Weer terug blijken we geluk te hebben. We kunnen nog mee. Het treintje gaat via vrij steile stukken in etappes de berg op tot een mooi uitzichtpunt op 165m boven zeeniveau. Het verhaal van dit spoor is bijzonder.In het kort komt het erop neer dat een pottenbakker in 1973 een stuk land heeft gekocht (de berg) voor klei en pottenbakkers activiteiten. Om de klei en spullen te vervoeren gebruikte hij een smalspoor treintje. Bezoekers vonden dat leuk en vroegen om ritjes met de trein. Het spoor werd steeds verder uitgebreid. Uiteindelijk is de lijn 3 km lang geworden met 10 bruggen en 3 tunnels. In 2002 is het hoogste punt bereikt. Verder is de berg omgetoverd van grasland tot native bos door heel veel natuurlijk voorkomende bomen te planten. De bijzondere zijn met naambordjes aangegeven op de route. Ook zijn er veel kunstwerken van aardewerk te bewonderen langs de lijn. Al met al een heel leuk uitje dat zeker is aan te raden voor klein en groot.

• 15 December 2022 - 19:11

Caty En John:

Wat een leuke trip! Ook hoe het is ontstaan!

Geniet nog de laatste dagen en de hartelijke groeten voor allen[e-1f618][e-1f618][e-1f618][e-1f618]